Fotíte v přirozeném světle? 5 tipů jak na to, když přijde podzimní počasí

15.10.2020

Pracujete při focení s přirozeným světlem? V tom případě podzim a zima nejsou zrovna ideálními parťáky. Brzy se stmívá, občas celé dny prší a je pod mrakem, hezké slunečné dny v nedohlednu.

 Pokud nechcete, aby fotky z takových dní byly ponuré a zašedlé, přečtěte si následujících pět tipů! 

Přirozené světlo je sice krásné a pro lifestyle fotky na Instagram ideální, občas je ale trochu nevyzpytatelné. Jeho změna je znát pokaždé, když se babí léto promění na pravý podzim. A samozřejmě se to může odrazit i na vašich fotkách - hlavně, pokud zrovna fotíte něco na bílém pozadí, které by mělo vypadat skutečně bíle a ne zašedle.

Pokud běžně pracujete s ateliérovými světly, tenhle článek pro vás nebude. (Už teď ale můžu prozradit, že články s pokročilejšími tipy mám v plánu! Pokud je nechcete promeškat, sledujte můj Instagram - pravidelně tam přidávám informace o článcích, které mají vyjít.)

Jestli ale zatím spoléháte na světlo přirozené a třeba s focením teprve začínáte, určitě čtěte dál! Všechny tipy jsou v podstatě "do it yourself" a k jejich vyzkoušení nebudete potřebovat drahou techniku ani moc času. Začneme rovnou mým nejoblíbenějším.

1. Pořiďte si bílé výkresy

O výkresech jsem se zmiňovala už i v článku, který jsem věnovala různým druhům podkladů a pozadí na focení. Světe div se, mají další využití! Pokud fotíte u okna, můžete díky nim eliminovat stíny a fotku udělat světelně "vyváženější".

Trik je to jednoduchý. Dejme tomu, že fotíte klasickou flatlay fotku a produkt máte naaranžovaný na podkladu na stole. Když stojíte u stativu s foťákem, okno máte na své levé nebo pravé straně. Proti oknu postavíte bílý výkres tak, aby nezasahoval do fotky. A je to! 

Podívejte se na výsledek: 

Dvě fotky se stejným nastavením a úpravou. U jedné jsem použila bílý výkres, u druhé ne.

Podobný trik jsem použila i při nedávném focení, když se venkovní světlo podobalo večeru. Jen jsem si místo okna přisvítila LED světlem a na druhé straně jej odrazila výkresem.

2. Vyzkoušejte blesk

Špatně použitý externí blesk dokáže zabít atmosféru fotky. Pokud nemáte softboxy, polarizační filtr a další vychytávky, nepořádek napáchá i s lesklými povrchy.

Jestli je už ale světlo opravdu špatné a vy potřebujete nutně fotit, za zkoušku to stojí. Stačí si pamatovat základní poučku: obvykle je nejlepší blesk odpalovat od stropu. Pokud máte v místnosti bílý strop, světlo se od něj odrazí a bude působit mnohem přirozeněji. Funguje to na podobné bázi jako první trik s bílým výkresem.

Dvě ukázky z focení s bleskem z minulých Vánoc.

3. Změňte nastavení

Začínáte s focením, v nastavení foťáku se ještě moc neorientujete a používáte jen automatické režimy? Právě teď je dobrý čas přejít na manuál a naučit se alespoň základy, může vám to pomoci i v boji se zkomírajícím venkovním světlem.

Na internetu najdete spoustu návodů, e-booků, videí... Pokud bych to ale měla shrnout do jednoho odstavce, napsala bych to asi takhle: na foťáku dokážete ovládat hlavně tři základní věci. Jsou to čas, ISO a clona. Každá má vliv na něco jiného.

  • Čas: Určuje rychlost závěrky foťáku. Dobu, po kterou na čip pouštíme světlo. Čím rychlejší je čas, tím tmavší fotka bude.
  • Clona: Určuje hloubku ostrosti = velikost prostoru, který bude na fotce ostrý. Zároveň určuje množství světla, které čočkou projde. Čím nižší clona, tím světlejší fotka, ale také nižší hloubka ostrosti (která ale někdy může být žádoucí).
  • ISO: Citlivost na světlo. Díky ISO můžeme foťáku dodat více "světla", abychom mohli na danou clonu nebo kratší čas vůbec něco vyfotit. Čím vyšší ISO je, tím větší je ale šum na fotkách.

Jako fotograf prakticky neustále hledáte balanc mezi těmito hodnotami. A pokud necháte foťák, aby na automatické režimy rozhodoval za vás, občas se pěkně utne. Třeba vám předhodí čas, který nejste schopni udržet z ruky. Nebo zvolí nesmyslně velké ISO, kvůli kterému bude na fotce spousta šumu.

Pokud se vám s přirozeným světlem v podzimním a zimním období nedaří fotit hezké fotky, používání auto režimů může hrát svou roli. Naučit se na "manuál" ale není tak složité, jak se může zdát. Chce to hlavně cvik.

Vždycky navíc můžete dát foťák na stativ a zvolit tak časy, které byste z ruky už neudrželi. Někdy pomůže i vyvážení bílé, které si nastavíte rovnou ve foťáku. Hlavně v případě, kdy se fotky ve špatném světle začínají barvit do modrých studených tónů.

4. Foťte do RAWu

Znáte zatím jen formát JPG a RAW vám nic neříká? Opět se pokusím o jednoduché vysvětlení. Pokud si na foťáku nastavíte focení do formátu RAW, dostanete nezpracovaná data ze senzoru. Představit si to můžete jako nevyvolaný film. Oproti tomu je JPG už zkomprimovaný formát a finální produkt.

Z toho vyplývá, že z RAWu finální fotku teprve vytvoříte díky některému z programů. A v tom se skrývá daleko více možností pro úpravy, což může zachránit i fotky pořízené v ne tak dobrých světelných podmínkách.

PS: Pokud vás to zajímá, já používám Adobe Lightroom + Photoshop s rozšířením o nástroj Camera RAW.

5. Přizpůsobte si prostředí

Tady se fantazii meze nekladou. Dejte stůl co nejblíže k oknu, pořiďte si fotostan, vyrobte si u okna provizorní fotokoutek z bílých výkresů... Pokud zrovna neprší, vezměte produkty ven a zkuste je naaranžovat třeba na zahradě.

Ukázky z venkovního focení na zahradě.

Snažte se používat světlejší rekvizity a pozadí, abyste ještě více nepohlcovali vzácné okolní světlo. Pokud fotíte doma, chvíli pozorujte, u kterého okna a ve kterou denní dobu se vyplatí focení zorganizovat.

Jestli nic z toho nefunguje, pouvažujte o pořízení světla se softboxem. Pro začátek vám bude stačit jen jedno, nezapomeňte, že na druhé straně jej můžete odrazit výkresem nebo odrazkou.

Pokud taky bojujete s podzimním a zimním světlem, doufám, že vám některý z tipů pomůže. Určitě mi dejte vědět, až některý z nich vyzkoušíte!